De kersteditie van deze Bolwerker, daar zit een luchtje aan... Een heel Lekker luchtje nog wel. Voor jullie allemaal is er een cadeautje: een proef pakketje wierook. Ieder pakketje bevat 6 wierookstokjes (3 geuren). Verderop in de Bolwreker kunnen jullie alles lezen over geuren, wierook een alles wat daarmee samenhangt. Ik wens jullie heel veel geur-plezier met de wierook en wil jullie vragen of je het niet in de schoolgebouwen wilt aansteken. Niet dat ik dat zo problematisch vind (ik zou het zelfs wel lekker vinden), maar de schoolleiding zat minder enthousiast zijn. Bewaar de wierook dus voor thuis, dan kan je meteen je ouders overtuigen van het feit dat wierook niet iets "engs" of religieus is. De geurstokjes waarvan jullie een proefverpakking hebben gekregen zijn speciaal ontwikkeld naar de Westerse wensen. De geuren zijn licht en blijven niet hangen. Ideaal voor in huis dus...
Tot slot rest mij nog ,Mira International te bedanken. Dit is het bedrijf dat de proef-verpakkingen heeft aangeboden en alle informatie heeft gegeven die nodig was om deze snuffelspecial tot stand te brengen.

ZIGGY

Historisch Perspectief

Geuren worden al heel lang gebruikt voor verschillende doeleinden. In de tijd van de Egyptenaren werden wierook, saffraan en mirre gebruikt om de Goden (positief) te beïnvloeden. In de bijbel (Exodus 30) staat een recept hoe je een geurstof moest maken die je kon gebruiken als heilige olie.

De Romeinen waren echte geurliefhebbers. Zij parfumeerden hun (bad)water, voedsel, wijn en zichzelf. Die traditie heeft geresulteerd in onze geparfumeerde artikelen als shampoo, badschuim, zeep, waspoeder, afwasmiddelen, luchtverfrissers, eau de toilet etc.

Voor de Tweede Wereldoorlog was parfum slechts voorbehouden aan de adel en daarvan alleen aan de vrouwen. Dit was een van de manieren om zich boven het volk te verheffen. Later volgde de rijke burgerij hun voorbeeld en tot slot ook het gewone volk. Ook mannen gingen zich steeds meer besprenkelen met geurige vloeistof.

In onze tijd is een parfum heel gewoon geworden. Voor elk is er wat wils. Zeker in de decembermaand staan de etalages vol. Zoete luchtjes, bloemengeuren, zware eau de toilettes, krachtige parfums, zelfs voor de jongsten is er een geur ontwikkeld: voor jongens is er Ajax of Feyenoord eau de toilet en meisjes hebben de beschikking over bijvoorbeeld Barbie-parfurn.

Leven is ruiken

Vaak zijn we ons niet bewust van het belang van ons reukorgaan. Pas wanneer onze neus ons in de steek laat (door verkoudheid of door een hersenbeschadiging) merken we dat ons hele doen en laten doordrenkt is van geuren. Zonder geur is er ook maat weinig smaak aan ons voedsel, dit zul je ongetwijfeld al eens gemerkt hebben toen je flink verkouden was. Het voedsel dat je eet, smaakt lang niet zo lekker als anders. Zonder geur ervaar je zelfs een mals biefstukje niet echt als een delicatesse.

Bovendien kan het verlies van de mogelijkheid om te ruiken ook gevaarlijk zijn, je ruikt bijvoorbeeld niet of voedsel bedorven is, of er brand is, een gaslek, of dat er andere gevaarlijke stoffen in de lucht hangen. Andersom geldt dit niet altijd, veel gevaarlijke stoffen zijn geurloos, je reukorgaan kan dan niet waarschuwen voor deze stoffen. Verder kan je sociale Leven verstoord worden, als je de lichaamsgeur van anderen (en die van jezelf) niet meer kan ruiken, mis je een belangrijke factor die je (onbewust) gebruikt om een beeld van iemand te vormen.

Seksualiteit verliest ook zijn waarde, omdat je, als je met je partner vrijt ook een specifieke geursensatie ervaart. Zonder deze sensatie is er maar weinig aan de intimiteit te beleven.

Op emotioneel vlak verandert er vaak een heleboel bij reukverlies. Dit vindt waarschijnlijk zijn oorzaak in het feit dat de reukzenuwen in verbinding staan met dat hersengedeelte (het oude lymbische systeem) dat verband houdt met gevoelens en emoties. Er kan zelfs een lichte mate van geheugenverlies optreden. Geuren activeren tenslotte herinneringen ( zie: "Geurende Herinneringen") Een feit is in ieder geval dat wanneer iemand een reukstoornis heeft, er een duidelijke verarming in zijn beleving van de wereld om hem heen plaats vindt.

Lichaam en Geur

Het reukorgaan is een onderdeel van het lichaam dat zich al in een zeer vroeg stadium ontwikkelt. Er zijn namelijk aanwijzingen dat kinderen al in de baarmoeder geuren kunnen onderscheiden, dit zou van groot belang kunnen zijn voor de latere ontwikkeling. Bovendien kan bet kind at in de baarmoeder de geur van zijn moeder leren kennen.

Lichaamsgeur is een genetisch bepaalde eigenschap, hierdoor is een kind niet alleen in staat om er zijn moeder aan te herkennen, maar ook zijn vader, broer(s) of zus(sen). Kinderen drinken in het algemeen beter bij borstvoeding dan bij flesvoeding. Dit komt ook omdat het kind de moeder beter kan ruiken als het borstvoeding krijgt. Als de moeder alleen parfum gebruikt als ze weggaat, zal haar kind parfum associëren met verlaten worden en daardoor een hekel hebben aan parfum. Het probleem wordt opgelost als de moeder altijd parfum gebruikt, of helemaal nooit.

Als iemand een voor jou onprettig ruikende lichaamsgeur heeft, kan je een instinctieve afkeer voor iemand hebben, zonder dat je zelf beseft dat dit de oorzaak is (slechte adem is natuurlijk een ander verhaal). Verder heb ben verschillende culturen een verschil in sterkte van lichaamsgeur. Hoe sterker de geur is, hoe storender als je deze als onprettig ervaart. Kortweg zou je kunnen stellen: Lichaamsgeur is mede bepalend voor de uit indruk die je krijgt van iemand.

Geurende Herinneringen

Geuren zijn perfect in staat herinneringen op te roepen. Bijvoorbeeld jeugdherinneringen uit de schooltijd die al lang vergeten lijken te zijn, kunnen bij het ruiken van schoolkrijt weer in je op komen. De oorzaak hiervan ligt in het feit dat geuren het episodisch geheugen (herinneringen van situaties uit een bepaalde periode uit je leven) kunnen activeren. Schijnbaar vergeten belevenissen en gebeurtenissen zijn terug te halen uit het onderbewuste door een geur die men soms niet eens kan definiëren (men kan de geur niet bewust aan iets koppelen dat herkenbaar is). Dit mechanisme beet: State Dependent Retrieval (als iets onder bepaalde omstandigheden - fysiologische, mentale, plaatselijke - beleefd is, wordt ook het gemakkelijkst herinnerd als deze omstandigheden hetzelfde zijn) Zo geldt bijvoorbeeld dat wanneer je een zak drop hebt leeggegeten terwijl je een lijst met woorden uit je hoofd hebt geleerd, je die woorden beter kan reproduceren (bijvoorbeeld tijdens een overhoring) als je van te voren een paar dropjes eet.

Je stemming op het moment van herinneren is ook bepalend voor de aard van de herinnering. Als je goed gehumeurd bent, zal je ook prettigere herinneringen produceren. Voorbeeld, je hebt 's morgens in de stromende regen naar school moeten fietsen, je kwam te laat, in de pauze kwam je erachter dat je je brood thuis hebt laten liggen, je krijgt een 4 terug voor een proefwerk en bet laatste uur een onverwacht schriftelijk werk. Als je dan 's middags thuis komt baal je natuurlijk als een stekker. je moeder vraagt je toevallig die dag hoe het op school met je cijfers staat. Ook al sta je (ruim) voldoende zul je in zo'n negatieve bui eerder geneigd zijn ook een negatief antwoord te geven.

Geuren roepen in eerste instantie een herinnering en een bepaalde sfeer op en deze laatste roept op zijn beurt de herinnering nog een extra op. Het totale beeld dat een geur je geeft ,is dus sterker dan een visueel geheugensteuntje. Dat zorgt alleen voor verstandelijk herinneren (dat gebeurde daar, op dat tijdstip, die dag) terwijl een geur (en voor muziek geldt hetzelfde) je een hele sfeer laat proeven die bij een bepaalde herinnering hoort. De kracht van een geur zou het bijvoorbeeld ook kunnen verklaren dat je misselijk wordt bij het ruiken van heel veel zoetigheid (je voelt je weer net zo misselijk worden als toen je die enorme berg snoepgoed in één keer achter elkaar had opgegeten).

Uit onderzoek is gebleken dat het gebruik van geuren om herinneringen op te wekken, een iets afwijkende uitwerking heeft bij vrouwen t.o.v. mannen. Vrouwen ervaren hun beeld emotioneler dan mannen, bovendien is hun herinnering levendiger. Bij hetzelfde onderzoek is gebleken dat bij een aangenaam ruikende omgeving ook fijnere herinneringen boven komen borrelen. Hierbij geldt echter wel: de omgevingsgeur moet wel als prettig in bet geheugen zijn opgeslagen (door de combinatie van de prettige geur en een plezierige belevenis om als aangenaam ervaren te worden. Je hebt de geur als het ware gekoppeld aan een fijn gevoel. Het omgekeerde komt ook voor. Denk aan die vervelende zieken huislucht, die ruikt zo vervelend, omdat het bij een ziekenhuis doorgaans om nare ervaringen gaat.

Geuren kunnen dus heel wat los maken. Verder in deze Bolwerker wordt de kracht van de geur gemeten en besproken hoe jij die kracht kan gebruiken.

Verleider

Waarom verbergen we zo massaal onze eigen lichaamsgeur? Omdat we onszelf vinden stinken? Waarschijnlijk is de verklaring dat een lekker luchtje onze omgeving positief kan beïnvloeden. Wanneer je tijdens een sollicitatiegesprek onprettig ruikt, zul je snel afgewezen worden. Mogelijkheden om de partner van je dromen te versieren, worden aanzienlijk groter als hij of zij je lekker vindt ruiken. Van deze geurige verleidingsmethode kan je ook op een andere manier gebruik maken.

Dat beseffen ook Japanse bedrijven die geurstoffen produceren. Hun afnemers zijn bedrijven die bijvoorbeeld hun personeel willen activeren door inde ruimten waar zij werken een bepaalde geurstof te verspreiden. De stof wordt via de airconditioner verspreid en heeft een activerende werking. Voor particulieren is er bijvoorbeeld een "slaapgeurcapsule" ontwikkeld die je in een apparaatje kan stoppen. Zet het in de slaapkamer en je bent verzekerd van een heerlijke nachtrust. Is het probleem echter dat je niet kunt opstaan , is er ook een geurende oplossing. Seiko heeft een wekker op de markt gebracht die vlak voordat hij afloopt een verkwikkende geurstof de slaapkamer inblaast.

Het lijkt allemaal heel positief, maar toch is het enthousiasme in andere delen van de wereld (voorlopig) veel groter dan in Europa. De westerse ethiek staat niet open voor het gebruik van geurstoffen. Zeker niet als het gaat over verkoopbevorderende geuren. Als sfeer-makend middel is voor veel detailhandelaren een geur wel toegestaan, maar mensen onbewust tot kopen aan te zetten, dat gaat dan weer te ver. Toch hebben dezelfde handelaren geen gewetenswroeging als ze een artikel niet f. 100,- prijzen, maar f. 99,95. In feite is dat ook onbewust de koper beïnvloeden. Sterker nog, eigenlijk houd je de (potentiële) klant voor de gek. Je laat een artikel (echt) goedkoper lijken dan het in werkelijkheid is.

Een probleem wat betreft de Europeanen is ook het feit dat ze veel individueler ingesteld zijn dan bijvoorbeeld de Japanners. Een "geursysteem" in een ruimte waar veel mensen zich bevinden wordt door Europeanen anders ervaren. Zij vinden dat je niet een specifieke geur kunt ontwikkelen voor zo'n hele massa.

Maar misschien zal over een paar jaar ook Europa in de ban raken van de geur als verleider ... De tijd zal het leren.

Wierook

Authentieke wierook wordt gemaakt door een parfum (van bloemen, kruiden of andere planten) te vermengen met houtskool, met kleefstof die uit de bast van een tropische boom verkregen wordt en met water. Dit geheel wordt om een bamboestokje gerold en daar is je wierook.

Wat kun je met wierook bereiken:

Een zuivere lucht; wierook verdrijft de rook van sigaretten en sigaren, het verfrist de lucht in de slaapkamer en brengt een prettige geur in huis.

Geuren kunnen je stemming sterk beïnvloeden, een persoonlijke wierook kan dus positief voor je humeur zijn (en prestatieverhogend als je een geur kiest waar je actiever van wordt, zoals bv Musk). Lees de informatie in je proefverpakking als je meer specifieke eigenschappen van bepaalde geuren wil weten.

Om beter in slaap te vallen helpen rustgevende geuren erg goed. Heb je slaapproblemen dan moet je het echt eens proberen.

Genezende wierook

Dat er essentiële oliën zijn die geneeskrachtig werken, is al langer bekend, maar na lang wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat ook de geur van bepaalde stoffen uit planten geneeskrachtig kan werken. De werking is het sterkst als men de oliën inneemt, maar ook is bewezen dat alleen de geur die verspreidt wordt door essentiële oliën al enigszins heilzaam is. Ook de wierook met stoffen uit diezelfde planten. Hoe geconcentreerder, hoe beter de werking. Er zijn allerlei toepassingen. Van het verhelpen van een griepje (teatree en eucalyptus), het verlossen van chronische blaasontsteking (sandalwood) tot een huidprobleem oplossen (door in te smeren), dit alles kan met geuren en andere stoffen uit planten. Op zich de moeite van het proberen waard.

Enkele tips:

* Ook als je erg gevoelig bent voor geuren (door aandoeningen van de luchtwegen) is de wierook van Mira waarschijnlijk geen probleem, het is zeer natuurlijke wierook.

* Wierook (en eventueel een wierookhouder) is een heel leuk persoonlijk cadeau. Zeker als je iemand wat beter kent en je een geur uit kan zoeken die precies bij hem of haar past.

* Koop geen goedkope wierook. De kwaliteit is vaak beduidend minder en de geur minder prettig.

* Als je sigarettenrook onprettig vindt ruiken in huis, kun je wanneer iemand een sigaret opsteekt een wierookstokje aansteken; gegarandeerd geen last meer.

* Wierook opsteken terwijl je een boek leest kan ook een heel geschikt resultaat geven.

* Om de ochtendgeur uit je slaapkamer te verdrijven is wierook erg geschikt.

* Er zijn wierookstokjes waar menthol en eucalyptus in verwerkt is, dit is erg prettig als je verkouden bent (je kunt weer ademhalen)

* Wierook waar je aktiever van wordt, kan erg handig zijn bij het huiswerk maken.


Naar boven
 
 
Mira International BV
Kvk: 33186634
BTW-nr: NL8120.44.745.B.01

Producten ruiken, voelen en zien? Dan bent u van harte welkom bij ons op ons magazijn aan de Edvard Munchweg 27.
open van maandag t/m vrijdag van 15:00 tot 17:00 uur. Gelieve voordat u komt graag even te bellen naar 06 2011 0511.

magazijn:
Edvard Munchweg 27 (bedrijfsterrein het Atelier)
1328 MA Almere
een routebeschrijving vindt u hier
tel: 036-5348610
mob: 06-20110511
fax: 084-8314052

bankgegevens:
IBAN: NL83INGB0004789744
BIC: INGBNL2A
Bezoek ook onze andere websites: www.gels4.me - www.emwinkel.nl - www.moedersgeuren.nl - www.tapestries.nl